تحلیلی بر دنباله زیرخاکی/ ماجراهای فریبزر باغبیشه در بستر نفوذ، جنگ و قاچاق عتیقه + فیلم
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۶۰۰۷
سریال "زیرخاکی۲" این شبها کنداکتور سیما را گرم کرده و در کنار فضای انتخابات و هیاهوی فضایمجازی، پاسکاریهای طنازانه پژمان جمشیدی و ژاله صامتی دیدنی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "زیرخاکی" در رمضان سال گذشته به سیما آمد و درخشش عجیب و غریب داشت و توجه مخاطبان را به خودش جلب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عتیقه دزدیهای اسرائیلیها و کلی محتوای افشاگرانه را جلیل سامان و هنرمندانش به قابِ تلویزیون آوردند تا نسخه دیگری از دغدغههایش را این بار به شکلِ طنز ارائه کند. تجربه اولِ "سامان" در ساخت طنز، به ظنّ کارشناسان بسیاری، قابل تحسین بود. جایی که غیرمستقیم و زیرپوستی با زبان گویای طنز، حرفهای مهمی از اتفاقات اوایل انقلاب را به نمایش درآورد. این روزها تلویزیون در رقابتِ تنگاتنگ با شبکههای مجازی و نمایشخانگی، دچار ریزش مخاطب شده و با این نوع مجموعهها میتواند به روزهای پرمخاطب، قصهگو و با اصالتش برگردد.
"زیرخاکی" از حاشیه به انقلاب نگاه میکند و این نقطه متمایز سریال است. مردمی را نشان میدهد که در آن دوران خیلی درک سیاسی نداشتند و آرام آرام در مسیر "شدن" قرار گرفتند. نمایش چنین صحنههایی با زبان طنز قابل توجه و جذاب است. بازی به خصوص "پژمان جمشیدی"، ژاله صامتی و بازیگر خردسال، طراحی صحنه جزو ارکان تأثیرگذار سریالاند؛ این عناصر بر ماندگاری و باورپذیری سریال کمک کردند. جالب است که جمشیدی بازی بدون نقص و جامعی را به نمایش گذاشت که بدون تردید قدرت هدایت و بازیگردانی، کارگردان سریال را نشان میدهد.
یکی از محاسن سریال، گزارش "زیرخاکی" از گروهکهای مختلف اوایل انقلاب است که در قالبِ "نفوذ" نمایش تأثیرگذاری را به منصه ظهور رساند و البته به صورت گستردهتر و برجستهتر این ماجرا را در فصل دوم شاهدیم که جلیل سامان خیلی با ظرافت و هوشمندانه به آن پرداخته است. البته در این میان، کنایهها و طعنههایی هم دارد که خیلی به موضوعات و اتفاقات روز نزدیک است. با کاراکتر سادهای به نام "فریبرز" طرفیم که در کوران و اتفاقات مختلف انقلاب، اول وقایع را شوخی میبیند و آرام آرام شخصیتش شکل میگیرد و نهایتاً با سرنوشتِ قابل توجه این کاراکتر روبرو خواهیم شد.
فیلمنامه جلیل سامان مبتنی بر تیپسازی بود و بازیگران آن از پس اجرا به درستی برآمدند و موقعیتهای کمدی قابل باوری را خلق کردند. سامان بعضی از اتفاقات فرعیتر که در زمان انقلاب رخ داد و کمتر یا اصلاً در آثار نمایشی دیده نشده بود در مجموعه گنجاند از جمله مصادره منزل رجال پهلوی که از کشور گریخته بودند. سامان به خوبی در هریک از سریالهایش بخشهایی از اتفاقات دیده نشده در سالهای ملتهب انقلاب را به نمایش میگذارد که بسیار مهم و قابل اعتنا است. هر انقلابی در تاریخ بشر که منجر به استقرار نظام حاکم شده است پرداختن به مسائل و اتفاقاتش بسیار حساسیت برانگیز و شوخی کردن با اتفاقات رخ داده آن بسیار سختتر است. پرداختن به روزهای حساس سیاسی هر کشور کار سادهای نیست اما سامان نشان داد توان این مهم را دارد و طنز را به بستر سیاسی تزریق کرد و موضعگیری در قبال این مجموعه در طول پخش آن دیده نشد.
این موضعگیریها و کنایهها با کنایه معروف خبر نداشتی عراق به ایران حمله کرده؟؛ شروع شد. این عبارت "من خوم هم امروز صبح فهمیدم..." بسیار هم وایرال شد. شاید خیلی از مخاطبان با این عبارت قابل تأمل آشنا باشند. یا کنایه دیگری که به استفادهکنندگان از خانههای مصادرهای وارد شد؛ جایی که نماز ندارد و فریبرز برای زندگی به آنجا نمیرود. یا همچنین استفاده از ماشین دولتی، طعنه به مسئولینی که شعار سادهزیستی میدهند و در خانههای آنچنانی مصادرهای زندگی میکنند و یا طعنه آوردن نفت سر سفره مردم! که بسیار در فضای مجازی مورد بازتابهای فراوانی قرار گرفت. و خیلی از اتفاقات مختلف دیگر که بسیار هوشمندانه از سوی نویسنده و کارگردان در سریال قرار گرفته است. (در لا به لای گزارش ویدئویی از چند صحنه و کنایه قابل تأمل و جالب سریال وجود دارد که دیدنی است.)
در این چند قسمت پخش شده از سریال "زیرخاکی2" به چند مورد دست پیدا کردیم که یکی از آنها تجربه موفق دنبالهسازی با مجموعه "جلیل سامان" است. تولید دنباله برای یک سریال موفق و پرتماشاگر، اتفاق تازهای نبوده و نمونههای پرشماری در جهان و نیز ایران دارد. به خصوص در سالهای اخیر که شبکههای مختلف تلویزیونی کشورمان به این سمت و سو رفته و دست به تولید آثاری از این دست زدهاند. "زیرخاکی 2" به کارگردانی جلیل سامان یکی از آنها است که به تازگی روی آنتن شبکه یک سیما رفته است.
سامان که نگارش فیلمنامه را هم برعهده داشته، در سری دوم تنها زمان را اندکی جلوتر برده و فریبرز باغ بیشه را در شرایطی نشان میدهد که قصد خروج از کشور همراه با عتیقهها دارد. آن هم از مرز جنوبی کشور که درست در همین زمان جنگ ایران و عراق آغاز میشود. در قسمت نخست سری دوم، از یک فرمول امتحان پس داده که بخش مهمی از بار کمدی سری نخست را به دوش میکشید، بهره گرفته شده است. آن هم چیزی نیست جز بدشانسیهای پی در پی فریبرز و قرار گرفتنش در موقعیتهای اشتباهی.
برای نمونه هم میتوان به همراه شدن به اجبار او با افسر ارتشی که با توپ قابل حمل به تانکهای عراقی شلیک میکند، اشاره کرد. ایدهای جذاب که پیش از این نمونه آن را در فیلم موفق "لیلی با من است" ساخته کمال تبریزی شاهد بودهایم. با بازگشت فریبرز به تهران، قصه وارد فاز تازهای شده و داستانهای فرعیاش شکل جذابتری به آن میدهد. یکی قصه منافقینی که اسلحههای خود را در باغ پدری فریبرز دفن کرده بودند و حال به دنبال او شهر را زیر و رو میکنند.
دیگری داستان قاچاقچیهای عتیقه که به دنبال بقیه عتیقهها پی ردی از فریبرزند. هردوی این داستانکها به خوبی به موازات یکدیگر پیش رفته و باعث بیخانمانی فریبرز به عنوان عامل پیش برنده داستان میشوند. ناپدید شدن فرهاد برادر همافر فریبرز هم دیگر معمای فیلمنامه "زیرخاکی 2" است که حسّ کنجکاوی مخاطب را برمیانگیزد. سامان برای وارد کردن الباقی شخصیتهای سری نخست به دومی، تمهید سادهای به کار برده که نمونه آن را در استخدام فریبرز به عنوان راننده در جهاد و روبرو شدن دوباره او با حاج آقا مروتپور شاهدیم.
در پرداخت شخصیتهای اصلی نیز سامان چندان دست به ترکیب قبلی شان نزده و تنها به آنها اندک ظرایفی در جهت جذابتر شدن بخشیده است. برای مثال هم میتوان به خود فریبرز اشاره کرد که بلاهت و گیج بودنش در زیرخاکی 2 عمیقتر شده و شوخیهای جذابی بر این اساس شکل گرفته که نمونه آن را در سکانسهای مربوط به جنگ دیدهایم. به لحاظ ساختاری هم سری دوم پیشرفت بیشتری داشته و فرم چشمنوازتری دارد که بخش مهمی از آن به دکوپاژ کارگردان و بخش دیگر آن نیز به طراحی صحنه و لباس در کنار جلوههای ویژه رایانهای آن بازمیگردد.
اما بدون هیچ تردیدی ستاره اصلی زیرخاکی 2 (پژمان جمشیدی) است که به بهترین شکل ممکن در قالب فریبرز جا افتاده و اندک اغراقهایی که در میمیک چهرهاش در سری نخست به چشم میآمد را کاملاً اصلاح کرده است. (ژاله صامتی) هم در نقش پری، پارتنر فوقالعادهای برای جمشیدی بوده و شوخیهای درخشانی نیز با پاسکاریهای به موقع و سرضرب این دو شکل گرفته است.
نتایج نظرسنجی رمضانی تلویزیون تغییر کرد!/ "زندگی پس از زندگی" رتبه اول برنامههای افطار"بچه مهندس" باید کشته شود!/ ناگفتههای حسن وارسته درباره برخی پشت پردههای سریال+ فیلم"کلبهای در مه" به زودی روی آنتن شبکه سه/ سریالی راجع به اوایل انقلاب + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک فیلم رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه یک فیلم رسانه ملی تلویزیون سریال اوایل انقلاب جلیل سامان زیرخاکی 2
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از امشب شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو میشود.
این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
«آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱»
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود، و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.
در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه و جمعهها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
«بدل»
سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون